اندیشه ی سیاسی بنیان گذار انقلاب اسلامی

دسته بندي : علوم انسانی » علوم سیاسی

نقش مردم در حكومت اسلامي

نقش روحانيت در انقلاب اسلامي

گفتار دوم: سازماندهي انقلابي روحانيت    

فهرست مطالب

نقش مردم در حكومت اسلامي

از جمله مباحث مهم در مقوله حكومت ديني، نقش مردم در حكومت اسلامي است. تبيين دقيق اين موضوع و تعيين شايسته جايگاه مردم در حكومت اسلامي، در عصر تبليغ ايدئولوژيهاي مردم‏سالار و طرح حاكميت بلامنازع نظامهاي به اصطلاح دموكراتيك در جهان، وظيفه خطير انديشمندان اسلامي است.

سؤال اساسي در اين زمينه اين است كه چه رابطه‏اي بين خواست و نظر مردم و حاكميت وجود دارد؟ آيا آراي مردم در مشروعيت بخشيدن به نظام دخيل است؟ آيا بدون خواست و اراده ملت مي‏توان حكومت اسلامي تشكيل داد؟... و سؤالات ديگر كه با توجه به تشكيل اولين حكومت اسلامي در عصر جديد - كه همانا نظام جمهوري اسلامي باشد - بيش از پيش مطرح گرديده است.

از نظر روانشناسي مذهبي، يكي از موجبات عقبگرد مذهبي، اين است كه اولياء مذهب ميان مذهب و يك نياز طبيعي، تضاد برقرار كنند، مخصوصاً هنگامي كه آن نياز در سطح افكار عمومي ظاهر شود. درست در مرحله‏اي كه استبدادها و اختناقها در اروپا به اوج خود رسيده بود و مردم تشنه اين انديشه بودند كه حق حاكميت از آن مردم است، كليسا يا طرفداران كليسا و با اتكاء به افكار كليسا، اين فكر عرضه شد كه مردم در زمينه حكومت، فقط تكليف و وظيفه دارند نه حق، همين كافي بود كه تشنگان آزادي و دموكراسي  و حكومت را برضد كليسا، بلكه بر ضد دين و خدا بطور كلي برانگيزد»

نقش روحانيت در انقلاب اسلامي :

براي اينكه ما در اين­جا نقش روحانيت را در انقلاب اسلامي مورد بررسي و توجه بيشتري قرار دهيم سزاوار است تحت دو مبحث آن را مطرح نماييم.

نقش برجسته­ي امام خميني در انقلاب اسلامي در همه­ي انقلاب­ها نقش رهبري در ايجاد و تكوين خط جديد و به دنبال آن نظام سياسي و اجتماعي جديد، انكارناپذير است؛ اما

اين نقش در بعضي از انقلاب­ها مانند انقلاب اسلامي بسيار برجسته و خاص يك شخصيت است و در پاره­اي ديگر به يك جريان يا گروه تعلق مي­يابد. در مكتب اراده­گرايي، كه خود امام خميني (ره) هم مؤيد آن بودند، به نقش رهبري در وقوع انقلاب تأكيد مي­گردد. به­هر روي، قيام 15 خرداد 1342 اين رهبري را محرز و زمينه­ي نقش تعيين­كننده­ي امام خميني را در وقوع انقلاب اسلامي فراهم ساخت. بسيج عمومي يكي از مهم­ترين عوامل در وقوع انقلاب است.

دسته بندی: علوم انسانی » علوم سیاسی

تعداد مشاهده: 2944 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

تعداد صفحات: 41

حجم فایل:40 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل