بررسی نقش رمان های عاشقانه عامه پسند بر رفتارهای ارتباطی دختران نوجوان

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
بخشی از مقدمه:
رمان هاي عاشقانه همواره در طول تاريخ مورد علاقه و توجه قشر وسيعي از خوانندگان بوده است. به خصوص زنان و دختران نوجوان هميشه از مخاطبين اصلي رمان هاي عاشقانه محسوب شده اند.
اصولاً مقولة‌ عشق براي نوجوانان پديدة هيجان انگيزي ست و آنان به اين موهبت خدادادي در سن بلوغ نگاه ويژه و تازه اي پيدا مي كنند. و در اين ميان رمان هاي عاشقانه مي توانند جوابگوي قسمتي از ذهن پر از سؤال آنها باشند، سؤالاتي كه بخش اعظم آن حول موضوع عشق، جنس مخالف، ازدواج و.... مي باشد.
نوجوانان در اين دوران روياهاي شيرين و خيال پردازي هاي خاص سن خود را دارند و اين رمان ها در راستاي همان روياهاي شيرين و تقويت كنندة آنها مي باشند و اين مورد يكي از جذابيت هاي اصلي اين گونه رمان ها براي نوجوانان مي باشد.
البته رمان هاي عاشقانه به خودي خود مشكلي ايجاد نمي كنند، بلكه آموزش عشق به نوجوانان از طريق مطالعه رمان مي تواند يكي از رسالت هاي اين هنر محسوب شود. اما مشكل از آنجا آغاز مي شود كه رمان هايي كه غالباً در دست نوجوانان مي باشد و برايشان جذابيت دارد، تحت عنوان رمان هاي عاشقانة عامه پسند جاي مي گيرند كه نه مناسب سن نوجوانان مي باشد و نه قالب ادبي مناسبي دارند.
اين گونه رمان ها با نثر ساده و روان، چارچوب ها و كليشه هاي خود از عنوان و موضوع تكراري كتاب ها گرفته تا پايان بندي هاي خوش و يا ناخوش قراردادي سعي در به تصوير كشيدن زندگي هاي عاشقانة غلو شده اي را دارند كه غالباً دروغين، ساختگي و دور از واقعيت هستند. كتاب هايي كه به جاي به تصوير كشيدن مفهومي صحيح و واقعي از لطافت عشق، تصويري به شدت اغراق شده و دروغين از عشق را ارائه مي دهند كه نه تنها كمك آموزشي به نوجوان نمي كند بلكه باعث رويابافي بيشتر نوجوان مي شود و تصويري غير واقعي از مقولة ازدواج و جنس مخالف، ..... در ذهن او ايجاد مي كند كه بسيار با دنياي واقعي متفاوت است. و مي تواند باعث پیامدهایی همچون افت تحصيلي، تمايل دانش آموز به ازدواج زودهنگام (قبل از اتمام تحصيلات متوسطه)، و ديگر پيامدهايي شود كه نتيجة اين روياسازي ها مي باشد.

فهرست مطالب:
مقدمه
فصل اول: کلیات تحقیق
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
قلمرو تحقیق
سوالات تحقیق
فرضیات تحقیق
سوالات فرعی
 تعریف مفاهیم
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مروری بر مطالعات و تحقیقات پیشین
مقدمه
بخش اول: ادبیات؛ جامعه شناسی ادبیات
گرامشی، ادبیات و هژمونی
مكتب فرانكفورت
بخش دوم: ادبیات داستانی
رمان چیست؟
انواع رمان
بررسی رمان و رمانس
توضیح برخی ازانواع رمان ها:
الف- رمان احساساتی یا رمان احساساتی گری
ب- رمان رمانتیک
ج- رمان بازاری
 د- رمان پاورقی
تاریخچه پیدایش رمان
تاریخچة پیدایش رمان فارسی
تاریخچة پیدایش ادبیات عامه پسند درایران
مروری برادبیات عامه پسند
مشخصات ادبیات عامه پسند
رمان؛مقوله عشق و نوجوانان
آیندة رمان
بخش سوم: ادبيات، جنسيت و فمينيسم
مطالعات ادبي فمينيستي
نوشتار زنانه
زنان نويسنده
نويسندگان زن و رمانس
سير تحول نقش زنان در ادبيات داستاني سده هاي مختلف
زبان، نوشتار زنانه و مكتب انتقادي اصالت زن
فمينيسم پسامدرن؛ الن سيكسو
بخش چهارم: روانشناسی نوجوانان
توضیح برخی از مهمترین مشکلات نوجوانان
الف- بحران بلوغ
ب-افت تحصیلی
پ- مشکلات خانوادگی
ت-اوقات فراغت نوجوانان
ث-گوشه گیری و انزوا طلبی
ج- تخیل در دوره ی بلوغ
رابطه رمان و تقویت خیالبافی دردختران نوجوان
بخش پنجم :پیشینه تحقیق
زنان و رمانس
زنان؛ دلایل خواندن رمان
زنان؛ علایق و عادات مطالعاتی
زنان؛ عشق و رمانس
سه مولفه مهم در یک رمانس کدامند؟
تصویر زن در رمان های عامه پسند
ب- بررسی پایان نامه های داخل کشور
بخش ششم: چارچوب نظری
نظریه هایی با رویکرد ارتباطی
پنجره جوهری
نظریه مدل سازی
نظریه ی نیازجویی، یا استفاده و رضامندی
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
مقدمه
روش تحقيق
جامعه آماري
نمونه آماري
تعيين حجم نمونه
روش نمونه‌گيري
روش گردآوري اطلاعات
تعيين روايي تحقيق
پايايي تحقيق
روش تجزيه و تحليل اطلاعات
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
1- جمعيت شناختي پاسخگويان
2- توصیف جداول یک بعدی
3- تحلیل جداول دو بعدی
جداول و نمودارها
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
خلاصه نتايج تحقيق
 نتايج تحليلي استنباطي
مروری دیگر بر فرضیه ها
پیشنهادها
پیشنهادها برای محققین بعدی
موانع و محدودیت ها
منابع و مأخذ فارسی
مقالات
منابع انگلیسی
پایان نامه
سایت های اینترنتی
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 4660 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 222

حجم فایل:1,831 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش